NY UNDERSØGELSE: Mangelfuldt kendskab til garanti på byggematerialer

Jysk Analyse har testet godt 1.000 danskeres kendskab til garanti og reklamationsret ved køb af byggematerialer. 4 ud af 5 tilskriver netop garantien stor betydning for valg af byggematerialer, men samtidig er 3 ud af 4 uvidende om reglerne på området. Det viser en undersøgelse, som Jysk Analyse har gennemført på vegne af byggematerialeleverandøren Cembrit, der ærgrer sig over resultatet af undersøgelsen. Erhvervsorganisationen Dansk Byggeri opfordrer til mest mulig transparens på området.

En omfattende undersøgelse har netop afdækket flere end 1.000 danskeres kendskab til garanti og reklamationsret ved køb af byggematerialer. Undersøgelsen viser, at 81 procent af danskerne tilskriver garantien stor eller afgørende betydning for valg af byggematerialer, men samtidig er der store huller i danskernes indsigt i, hvordan de er dækket af henholdsvis garanti og købeloven.

Jysk Analyse har gennemført undersøgelsen på vegne af den danske byggematerialeleverandør Cembrit, og her hæfter salgsdirektør Karsten Østergaard Larsen sig bl.a. ved, at kun 28 procent af danskerne er opmærksomme på, at der er meget stor forskel på den garanti, som byggematerialeleverandørerne tilbyder ud over købelovens reklamationsret.

- Det er ikke nogen overraskelse, at den almindelige dansker ikke kan have detaljeret kendskab til alle de forskellige garantier, der findes på byggematerialer. Men vi arbejder netop med garanti som et vigtigt differentieringsparameter på niveau med pris og kvalitet. Derfor ærgrer vi os lidt over at se, at der ikke er mere opmærksomhed på de meget store forskelle, der er på garantierne, og som selvsagt er helt afgørende for, hvordan du er stillet, hvis du får brug for udskiftning af materialer inden for garantiperioden, siger Karsten Østergaard Larsen.

Karsten Østergaard Larsen tilføjer, at Cembrit i 2019 har søsat flere aktiviteter, som netop skal skabe en større bevidsthed om vigtigheden i at orientere sig i garantien på byggematerialer, inden man træffer beslutning om køb.

- Jysk Analyses undersøgelse viser, at rigtig mange danskere anser garanti som vigtigt for valg af byggematerialer, så nu er det vores opgave at råbe lidt højere op om, hvad du som forbruger skal være særligt opmærksom på, og hvad vores garanti i Cembrit helt præcist dækker. For vi har en garanti, der netop indeholder mange af de kvaliteter, som danskerne vægter højest i en garanti, tilføjer Karsten Østergaard Larsen.

Dansk Byggeri: Transparens er vigtig   

I Erhvervsorganisationen Dansk Byggeri henviser branchechef Frederik Waitz Søborg til, at mange danskere køber byggematerialer igennem en entreprenør, som dermed må forventes at have orienteret sig i de relevante garantier. Men han er enig i, at det er ærgerligt, hvis det manglende kendskab betyder, at forbrugeren ikke gør brug af de muligheder, som en garanti reelt måtte give.

- Garantier kan sagtens være et konkurrenceelement og en måde at tiltrække kunder på, og i den forbindelse er det vigtigt, at garantien er transparent, så det fremstår klart og tydeligt, hvordan den dækker - og i hvor lang tid, siger Frederik Waitz Søborg og tilføjer:

- Der skal fx være klarhed over, om garantien følger ejendommen eller køber, om garantien gradueres undervejs i garantiperioden samt, om garantien alene omfatter selve materialerne, eller om den også omfatter omkostninger til selv udskiftningsarbejdet.

Undersøgelse af danskernes kendskab til garanti på byggematerialer - Cembrit A/S og Jysk Analyse

Udvalgte resultater fra undersøgelsen

Nedenfor fremgår udvalgte resultater fra Jysk Analyses undersøgelse. 

Vigtigheden af at være dækket af en god garanti

Undersøgelse om garanti på byggematerialer - Cembrit A/S og Jysk Analyse

 

 

Viden om købelov og reklamationsret

Undersøgelse af garanti på byggematerialer - Cembrit A/S og Jysk Analyse

Undersøgelse af garanti på byggematerialer - Cembrit A/S og Jysk Analyse

Undersøgelse af garanti på byggematerialer - Jysk Anayse og Cembrit A/S

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Jysk Analyse via web-interview med et repræsentativt udsnit af danske forbrugere i aldersgruppen 18 år eller ældre.

Der er gennemført i alt 1.041 interview i perioden august-september 2019. 

Se videoer med gode tips til, hvad man bør være opmærksom på i forbindelse med garanti på byggematerialer her